KDS Logistics – International Forwarding & Ferry agents

Chauffeurstekort houdt VK in z’n greep

Chauffeurstekort houdt VK in z’n greep

Artikel Nieuwsblad Transport, 29 september 2021

De Britse regering verstrekt ruim vijfduizend tijdelijke werkvergunningen aan buitenlandse vrachtwagenchauffeurs om de chronische personeelstekorten in het land tegen te gaan en de leveringen aan pompstations weer op gang te brengen. Door het nijpende chauffeurstekort in het land zijn er flinke brandstoftekorten ontstaan. De stap is een ommezwaai voor de regering van Boris Johnson, die tot nu toe probeerde de tekorten op te vullen met Britse werknemers.

Vorige week sloot het Britse olie- en gasconcern BP een aantal tank­stations in het Verenigd Koninkrijk. Sindsdien is ook bij andere brandstofleveranciers een tekort aan benzine en diesel ontstaan, doordat er te weinig vrachtwagenchauffeurs zijn om de stations te bevoorraden. De problemen worden verergerd door Britten die massaal naar pompen rijden om voorraad in te slaan uit angst zonder brandstof te komen zitten.

Britten worden nu opgeroepen om mensen die werken in de zorg en het onderwijs voorrang te geven bij het tanken van brandstof, zodat hun werkzaamheden niet worden verstoord door het lange wachten bij pompstations.

Supermarkten

Ook de bevoorrading van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk wordt door het tekort aan chauffeurs ernstig bemoeilijkt, waardoor hier en daar lege schappen zijn ontstaan. Veel winkels in het land waarschuwen al voor tekorten in de komende maanden en roepen de mensen op om kerstaankopen te spreiden over de komende maanden.

Het chauffeurstekort is mede ontstaan door de brexit, omdat daardoor ongeveer 25.000 chauffeurs zijn vertrokken uit het Verenigd Koninkrijk om terug te keren naar het Europese vasteland. Ook de coronapandemie is een oorzaak, aangezien daardoor minder nieuwe chauffeurs zijn opgeleid. De pandemie zorgde er daarnaast voor dat het proces om nieuwe werknemers binnen te laten in het Verenigd Koninkrijk tot stilstand kwam. Andere bedrijfssectoren zoals de detailhandel worden ook geraakt door dat personeelstekort. Daarnaast is sprake van personeelstekorten in de voedselverwerkende industrie en de landbouw. Het Britse chauffeursbestand kampt daarnaast al jaren met vergrijzing, doordat jongere chauffeurs deels ander werk zijn gaan doen. Inmiddels gaan er in het Verenigd Koninkrijk maandelijks meer chauffeurs met pensioen dan dat er bij komen. Er zou in het VK een tekort van 90.000 tot 100.000 vrachtwagenchauffeurs zijn.

Intussen heeft de regering in Londen beloofd ‘alles te doen wat nodig is’ om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het land te tackelen. Bijvoorbeeld door de capaciteit van de rijexamens voor vrachtwagenchauffeurs verdubbelen.

Ommekeer

Het besluit om meer werkvisa te verstrekken, is een ommekeer voor premier Boris Johnson. Zijn regering heeft na de brexit de immigratieregels aangescherpt en wilde het land juist minder afhankelijk maken van buitenlandse arbeidskrachten.

In een reactie eerder deze maand riep de Britse regering transportbedrijven juist nog op om het dichter bij huis te zoeken. De transporteurs zouden Britten aan moeten nemen als chauffeur om het tekort op te lossen en niet moeten vertrouwen op chauffeurs uit het buitenland, heette het toen. ‘We willen dat werkgevers langdurig investeren in personeel uit eigen land’, aldus het Britse ministerie van Economische Zaken.

Om de komst van buitenlandse chauffeurs mogelijk te maken, is een herziening nodig van een spe­ciale lijst met beroepen die met tekorten kampen. Als chauffeurs op die lijst komen te staan, hebben Britse werkgevers meer mogelijkheden om buitenlandse krachten in dienst te nemen. De beroepenlijst zou eigenlijk pas volgend jaar opnieuw worden beoordeeld, maar dit proces wordt nu versneld vanwege de penibele situatie in het land.

De Britse winkelbranchevereniging British Retail Consortium (BRC) denkt dat de maatregelen van de regering onvoldoende soelaas bieden. De overheid zal nog meer werkvisa moeten verstrekken aan buitenlandse vrachtwagenchauffeurs om zo de nijpende tekorten aan truckers tegen te gaan, zo waarschuwt de BRC. Volgens de koepelorganisatie zijn voor alle sectoren in de detailhandel extra chauffeurs nodig.

Kerstavond

Bovendien zal het vele maanden gaan duren voordat er genoeg Britse chauffeurs zijn opgeleid om het tekort op te vangen, denkt de BRC. Daarom zouden ook de looptijden van de visa moeten worden verlengd. Die lopen nu tot kerstavond.

Supermarkten en boeren hebben de regering opgeroepen om ook de tekorten aan arbeidskrachten in andere belangrijke sectoren te verhelpen. Behalve om vrachtwagenchauffeurs gaat het ook om personeel in de voedselverwerkende industrie en de landbouw. De personeelstekorten in die sectoren hebben de voedselvoorzieningsketen onder druk gezet, zo klinkt het.

Door de tekorten aan mensen worden veel goederen in het VK duurder. Afgelopen zomer verhoogden meerdere restaurants in Londen hun menuprijzen vanwege verstoringen van de leveringsketens en de hogere prijzen voor ingrediënten die daar het gevolg van zijn.

Inflatie

Ook recente Britse inflatiecijfers wijzen erop dat het leven aan de overzijde van het Kanaal in rap tempo duurder wordt. De consumentenprijzen lagen in juni over de gehele linie 2,5% hoger dan een jaar eerder. Daarmee was het algehele prijspeil het sterkste gestegen in bijna drie jaar. Die forse toename was wel voor een belangrijk deel toe te schrijven aan hogere prijzen van bijvoorbeeld benzine en diesel. De Britse brandstofprijzen zaten het sterkst in de lift sinds 2010, vooral als gevolg van de situatie op de wereldwijde oliemarkt. Net als in Nederland lopen de huizenprijzen in het land eveneens flink op.

Artikel Nieuwsblad Transport

Fotograaf: Ries van Wendel | De Joode

« »