KDS Logistics heeft een hele sterke focus op het ferryverkeer tussen Europa (het vasteland) en Engeland. Met de Brexit voor de deur kan dit nog wel eens gaan veranderen. De impact op de import en export van goederen met Engeland zal groot zijn, maar hoe dat eruit zal gaan zien, is voor iedereen onduidelijk. Hoe zal KDS Logistics daarop inspelen? In welke mate is er al sprake van een voorbereiding hierop? En hoe realistisch zijn de potentiële risico’s? In gesprek met de directeur van KDS Logistics, Karel van Suchtelen, gaan wij in op deze onderwerpen.
Er is op dit moment al een verschuiving gaande van producten die niet meer vanuit de EU komen, maar vanuit andere landen of continenten op de wereld. Producten wordt geïmporteerd vanuit Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Dit gaat dan om producten die eerst door de EU werden aangeleverd. “Ik zie het als een realistische mogelijkheid dat de markt zal instorten, al dan niet tijdelijk. Daarmee zullen de prijzen voor ritten op het Europese vasteland sterk dalen als gevolg van het grote aanbod op het vasteland. Voor bedrijven als KDS Logistics is dit een rampscenario. Het moet natuurlijk allemaal wel rendabel blijven.”, stelt Karel van Suchtelen.
De vraag is dan ook wat er zal gebeuren met de subsidiëring die al jarenlang plaatsvindt voor transport naar Engeland. Dat zal wellicht gaan stoppen, zodra de Brexit een feit wordt. Zeker bij een no-deal Brexit. Wat Karel vooral verbaast is de minimale voorbereiding van bedrijven op de Brexit. Zelfs op bijeenkomsten waarin wordt gevraagd hoeveel bedrijven en ondernemers al zijn voorbereid op de mogelijke scenario’s van een Brexit steekt een gering aantal daadwerkelijk hun hand op.
Maar hoe zit dat dan nu met de toekomst van KDS Logistics? Zal dit juist een kans zijn, omdat KDS al jaren een onbetwiste specialist is op ferry verkeer? Of zal dit mogelijk ook negatief uitpakken? Ook met deze vraag houdt deze ondernemer in hart en nieren zich bezig. Door nu goed in te spelen en de mogelijke scenario’s te bepalen, proberen we ervoor te zorgen om de impact zo minimaal mogelijk te houden. “Maar toch: het zal er niet makkelijker op worden”, aldus Karel van Suchtelen.
Dat de gevolgen voor veel mensen ontastbaar zijn, wordt snel duidelijk met dit goede praktijkvoorbeeld. “Veel mensen weten niet dat het huisafval van Engeland eigenlijk in Nederland wordt verbrand. Hoe zal dat zijn na de Brexit? Krijgen we afvalbergen in Engeland tot het goed geregeld is? Wat zal er gebeuren met de prijzen in Engeland voor simpele goederen? Niemand weet hoe het echt zal zijn en hoe lang de overgangsperiode zal gaan duren.”
Met de politieke instabiliteit wordt daarmee ook duidelijk dat specialisatie op een specifiek gebied heel waardevol en succesvol is op hoogtijdagen, maar dat een tegenwind daarmee ook snel een storm kan betekenen voor de bedrijfsvoering. Zeker als je daar niet voldoende rekening mee houdt. Daarvan is Karel zich maar al te goed bewust.
Daarentegen is KDS Logistics vandaag de dag nog steeds een goede, stabiele naam in de markt. Met name ook in Duitsland. “Wij staan voor eerlijkheid en transparantie. Het blijft een people business. Zorg dat je vrienden van elkaar wordt en heb plezier in wat je doet. Daar gaat het allemaal om. Ik kijk dan ook met veel trots naar het team dat wij hebben, de geoliede machine die wij zijn, de hoogtijdagen en het feit dat wij alweer 25 jaar mogen bestaan. Dat maakt mij als eigenaar ontzettend trots.”
KDS Logistics believes in sharing knowledge with our relations. Keep up on updates by following our social media channels and our website.